zondag 21 oktober 2012

Infominderen



Over de auteur
Clay A. Johnson was ooit een campagnemedewerker van Howard Dean, een voormalig Democratisch presidentskandidaat en later extern adviseur tijdens de campagne van Barack Obama in 2008. In deze tijd viel hem steeds meer op dat mensen zich lieten leiden door informatie die in hun eigen straatje paste en dat mensen daardoor steeds meer in hun eigen wereldbeeld bleven steken. Hierdoor is een vicieuze cirkel ontstaan. In de mediale wereld wordt mede onder druk van reclame inkomsten de nieuwsvoorziening steeds meer door vraag en aanbod bepaald. Alleen dat nieuws wordt aangeboden wat door ons graag wordt geconsumeerd, wat ons bevestigt in het beeld dat we toch al hadden en waarin we ons gelijk graag bevestigd willen zien. We laten ons daardoor eigenlijk nog maar zelden door de feiten informeren, maar door opinierende stukken. Hiernaast constateerde hij dat de toevloed van informatie almaar groter wordt en dat het steeds moeilijker wordt om daaruit de juiste informatie te kiezen.

Het boek
Infominderen valt globaal genomen in twee delen uiteen. In het boek wordt allereerst een schets gegeven hoe we in de huidige mediale consuptiemaatschappij terecht zijn gekomen. De wereld van het internet waarin al onze zoekacties worden bijgehouden speelt daarin uiteraard geen onbelangrijke rol. Het tweede deel van het boek geeft voornamelijk adviezen over hoe we met informatie om moeten gaan, hoe we informatie moeten selecteren, hoe we kritisch kunnen zijn op de informatieaanbieders en hoe we zelf richting kunnen geven aan de informatiestroom die wordt aangeboden door onze zoekacties op het internet aan te passen.

De oplossingen die worden aangedragen lijken voor de hand te liggen, maar zijn ook vooral toegesneden op en worden vooral geillustreerd aan de hand van Amerikaanse voorbeelden, waardoor ik dit boek als leidraad toch minder geslaagd vind. Er worden allerlei Amerikaanse newssources genoemd en regelmatig wordt verwezen naar links op het internet die weliswaar als nuttig hulpmiddel zijn bedoeld maar die duidelijk alleen voor de Amerikaanse nieuwsconsument geschikt zijn. Daardoor is dit boek - hoewel de thematiek erg interessant is - uiteindelijk wat mij betreft toch geen echte aanrader. Ik geef het boek daarom een krappe voldoende.

Eindoordeel
6/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten